Amikor Erikkel várandós voltam, és kiderült, hogy el kell kezdenem diétázni, nagyon megijedtem. Azt gondoltam, biztosan éhezni fogok, és beletelt jó pár hétbe, míg belejöttem. Akkor csak papíron vezettem a diétás naplómat. Most, hogy újra várandós vagyok, és újrakezdem a diétát, úgy döntöttem, megpróbálom ezt valami jól kereshetőbb, publikusabb formában megvalósítani, hátha magamnak és másoknak is könnyebben használható naplót sikerül összehoznom.

2012. szeptember 5., szerda

Alapanyagok

Már sokszor említettem, hogy írok majd a diétás étrendben használható alapanyagokról, most eljött az ideje. Ezt a "tudományomat" is a már említett dietetikus hölgytől tanultam, akinek ezúton is ezer köszönet érte.

Cukor helyettesítés
A répa- és nádcukor tiltott dolog persze, mert nagyon gyorsan felszívódnak, és így erősen megemelik a vércukor-szintet. Helyettesíteni az alábbiakkal lehet:
  • "műanyagok", édesítőszerek, mint például a Canderel vagy a Polisweet. Ezekből - mivel nem természetes anyagok jobb minél kevesebbet fogyasztani. Én most már nem is használok ilyet, maximum ha diétás csokit, kekszet veszek, azon keresztül jut a szervezetembe ilyen.
  • természetes helyettesítők: szorbit, fruktóz, glükonol, glukoszett, xilit, nyírfacukor - ezekből én korábban a fruktózt használtam, most áttértem a xilitre. Fontos, hogy ezeket egy az egyben bele kell számolni az elfogyasztott szénhidrát-mennyiségbe, és egy nap maximum 30 g fogyasztható belőlük (ez mondjuk elég sok, kb. 6 kiskanál).
  • stevia: ez egy növény, ami édesít ugyan, de nincs benne szénhidrát. Lehet kapni a levelét szárítva, vagy kivonatot belőle csepp vagy azt hiszem, por formában is. Én a szárított levelet használom, elsősorban paradicsomos főtt ételekbe. Egyetlen hátránya, hogy van mellékíze.
  • eritritol: erre múlt héten bukkantam rá, de például az ország cukormentes tortájának receptjében is benne van. A paleo diétázók is lelkesen használják. :) Népszerűsége abban rejlik, hogy  természetes anyag, de nem emeli meg egyáltalán a vércukor szintet és mellékíze sincs. Bioboltokban lehet kapni.
Pékáru
Finomított búzalisztet tartalmazó pékárut fogyasztani tilos, csak teljes kiőrlésű, vagy rozslisztből és hasonlókból készült termékeket lehet enni. Lisztet itthon is teljes kiőrlésű és/vagy rozsos lisztet használok. Ezzel most kicsit gondban vagyok, mert itt a környéken nehéz jó kenyeret venni, Erikkel leginkább Pur-pur lisztből készült kenyeret ettem, az finom volt. Most gyakran veszek ilyen németes jellegű savanyú kenyeret (remélem, értitek, mire gondolok).

Köretek
A krumplit érdemes hanyagolni, mert viszonylag gyorsan felszívódik a szénhidrát-tartalma. Én azért sült krumplit, meg zsíros ételekhez főtt krumplit is szoktam enni, mert a zsír lassítja a felszívódást. Érdemes ilyenkor savanyúságot is enni, mert az is jó hatással van a felszívódás gyorsaságára.
Rizsből csak barna rizst lehet enni, tésztából csak durum-tésztát. Viszont hajrá, ki lehet próbálni mindenféle hagyományos köretet, így például a kölest, a hajdinát, és zöld az út a bulgurnak és azt hiszem,a kuszkusznak is.

Zöldségek
A száraz hüvelyesek ugye, mint tudjuk, puffasztanak, ami várandósan nem túl jó, ha mégis ilyet főzöl, akkor a szénhidrát-tartalmát mindenképpen bele kell számolni a napi elfogyasztott mennyiségbe. A jó hír, hogy az egyéb zöldségekből nagyon lassan és kevés szénhidrát szívódik fel. Az 5 g CH tartalom alatti zöldségeket (uborka, paprika, paradicsom, saláta) ezért nem is nagyon kell számolni, ha egy adagban 20 dkg-nál kevesebbet fogyasztunk belőlük.

Gyümölcsök
Tiltott gyümölcs a banán és a szőlő, és nem lehet aszalt gyümölcsöket sem enni. Minden egyebet számolni kell, és naponta maximum 50 g CH tartalom jöhet ezekből, 3 étkezésre elosztva (de inkább 40 g, 2 étkezésre).
Gyümölcsöket egyébként - a gyors CH-felszívódás miatt - csak déltől lehet fogyasztani.

Tejtermékek
Érdemes mindenből inkább a soványat, zsírszegényt választani, és egy étkezésre nem lehet 2 dl tejnél többet fogyasztani. Egyébként bőven lehet belőlük enni, túrót például legalább hetente 2-szer.

Húsok
Rántott hús helyett inkább a roston sült, párolt verziókat kell előnyben részesíteni, felvágottakból az "igazi húsokat", azaz párizsi és virsli helyett sonkát, tarját. Szalámit a zsírtartalom miatt kevesebbet, és belsőségeket sem nagyon jó várandósan fogyasztani. Halat annál inkább, hetente legalább egyszer, akár konzerv formájában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése